Neurofeedback bij angst

Angstklachten kunnen met neurofeedback behandeld worden.

Als behandeling is er ook neurofeedback bij angst. Angstgevoelens horen oorspronkelijk bij de overleving en het was heel nuttig om angstig te zijn en iets te kunnen doen wat het beste resultaat in die levensbedreigende situatie opleverde.

Tegenwoordig is het niet meer zo duidelijk waar het nuttig voor is om angstig te zijn. Mensen zijn vooral bang voor onbekende, vreemde situaties. Allerlei gedachten of overtuigingen kunnen de angst groter maken.

In de hersenen zit een gedeelte dat angst reguleert, de amygdala. Het kan zijn dat de amygdala te snel reageert op bijv. geluiden. Dit kan al ontstaan zijn in de babytijd. Het gevolg is dat er bij allerlei signalen gevoelens van angst ontstaan. Het lichaam komt in een staat van alertheid. Als dit vaak gebeurt ontstaat een algeheel stressgevoel en is het heel moeilijk tot rust te komen. Vaak ontstaan er slaapproblemen.

Voor het lichaam is het een zware taak om de angstreacties te reguleren. In rust kan het toekomen aan andere taken zoals herstel. Als je maar blijft stressen, wordt het lichaam ziek en raakt het uitgeput.

Met neurofeedback kun je de hersenen leren de amygdala minder heftig en minder snel te laten reageren. Je geeft de hersenen als het ware feedback op de situatie: het is niet nodig zo angstig te reageren. Als je dit een tijd traint, leer je een nieuwe reactie van meer rust en ontspanning.

Zie onderzoek met MRI scan.

Nu is het met de neurofeedback die wij gebruiken, moeilijker om specifiek de amygdala te bereiken. Wij trainen daarnaast ook met cognitieve gedragstherapie en mindfulness de hersenen om anders om te gaan met gedachten en gezonde reacties te creëren.

Ook de ademhaling heeft effect op het voelen van angst. Door een diepere rustige ademhaling ga je je ook rustiger voelen.

neurofeedback bij angst
neurofeedback bij angst