Hyperventilatie en ademhaling

Hyperventilatie en ademhaling.

Heb je weleens meegemaakt dat iemand in je omgeving een aanval van hyperventilatie had? Dat kan er best griezelig uitzien. Misschien was je bang dat diegene een astma of een hartaanval kreeg. Of heb je zelf weleens gehyperventileerd? Hyperventilatie en ademhaling die verstoord is, geven vaak gevoelens van duizeligheid, licht in het hoofd en tintelingen in vingers, handen en lippen. Soms voel je een druk op de borst en deze gevoelens kunnen je het idee geven dat er iets ernstigs met je aan de hand is.

Stress, faalangst en hyperventilatie komen vaak samen voor. Prestatiedruk kan leiden tot flinke angst om te falen en dan kan plotseling hyperventilatie ontstaan. Bij hyperventilatie heeft iemand het gevoel te weinig lucht te krijgen, waardoor er teveel ingeademd wordt.

Vroeger werd gezegd dat je bij hyperventilatie het beste in een zakje kon ademen. Dit advies is inmiddels achterhaald. Het beste wat je kunt doen is concentreren op rustig ademhalen. De kunst is om van te veel ademhalen om te schakelen naar goed uitademen.

Als je de ademtraining volgt, krijg je begeleiding om die omschakeling te kunnen maken. Met feedback via het computerscherm leer je je ademhaling beïnvloeden.

Bij hyperventilatie en ademhaling kan een patroon van gedachten ontstaan zijn. De gedachten houden de hyperventilatie in stand. Met ademtraining kunnen we dat patroon doorbreken.

De natuurlijke ademhaling is als de zee, die komt en gaat. Bij stress kan het lijken dat je te weinig lucht krijgt, maar je lichaam zorgt wel weer dat je lucht krijgt. Probeer maar eens te stoppen met ademen!

Hyperventilatie en ademhaling
de zee en de adem

Door het beoefenen van de rustige ademhaling krijg je weer vertrouwen in je lichaam. Je kunt dan ook weer helderder denken. En dat is mooi meegenomen bij een belangrijke inspanning!

Lees ook: ademtraining bij stress en bij faalangst