Ademtraining

Voor wie is ademtraining goed?

Ademtraining is eigenlijk goed voor iedereen, maar met name mensen met burn-out klachten, slaapproblemen of een angststoornis kunnen er veel baat bij hebben. Het is zowel voor kinderen als voor volwassenen geschikt.

Wat is ademtraining?

Voor deze training wordt een computerprogramma gebruikt, waarbij je feedback krijgt over je ademhaling en hartritme. Als je rustig door ademt zie je bijvoorbeeld een luchtballon opstijgen en door de lucht reizen.

Met je adem kun je je hartritme gelijkmatig laten worden en komt het lichaam in een kalme, alerte staat, ook wel coherent genoemd. Dat heet hart-coherentie en is een vorm van biofeedback: je krijgt op het computerscherm feedback over je ademhaling en hartritme. Met zo’n spelletje kun je leren hoe je een gezond hartritme kunt krijgen. Je ziet wanneer je op de goede weg bent en het is ook heel stimulerend als bijvoorbeeld de ballon opstijgt.

Hartcoherentie door ademtraining.
Hartcoherentie door ademtraining.

Door de ademhaling te trainen, en dat toe te passen in het dagelijks leven, kun je stresssituaties beter aan. Als je in een spannende situatie goed door blijft ademen ontstaan er minder lichamelijke klachten. De ontspanning helpt je beter denken en concentreren. Door de training ga je vaak beter slapen, waardoor overdag de concentratie verbetert.

Veel mensen hebben een storing in hun ademhaling, overdag en/of ’s nachts. Sommigen ademen te veel in en te weinig uit, waardoor hyperventilatie ontstaat. Anderen ademen te oppervlakkig wat leidt tot vermoeidheid. Ademhalingsstoornissen ’s nachts kunnen slapeloosheid veroorzaken.

Bij moeilijke taken of bij faalangst hebben mensen vaak de neiging hun adem in te houden. Door goed te blijven ademen, bijvoorbeeld tijdens een moeilijke som, kun je je aandacht er beter bij houden. Er komt meer zuurstof in de hersenen, wat maakt dat je hersenen beter werken.

De ademtraining wordt gegeven in praktijk ’t Gooi, Ruitersweg 32 in  Hilversum.        Lees ook de blogs over ademtraining bij faalangst of stress