Aandachttraining

Aandachttraining

Bij concentratie en aandachtsproblemen bij kinderen maak ik gebruik van een training in executieve functies, gebaseerd op de Beter bij de Lesmethode. Deze training vindt meestal plaats op de school omdat overdracht naar de klassituatie heel belangrijk is. Het is een methode om te ‘leren leren’ en een training van het werkgeheugen.

Daarnaast geef ik een training met mozaïek, omdat ik daar zelf veel ervaring mee heb en daar allerlei processen in voorbij zie komen. Ook kom je door middel van mozaïeken in een aandachtsflow. En het is natuurlijk heel leuk!

Mozaiek als aandachttraining
Mozaiek als aandachttraining

Voor wie is de aandachttraining?

De aandachttraining die ik geef is gericht op kinderen met concentratie of aandachtsproblemen. Deze kinderen zijn heel snel afgeleid en hebben moeite zich op een taak te richten. Aandacht en concentratie is nodig om te leren en staat dus aan de basis van alles.

Tijdens deze aandachttraining wordt een mozaïekwerk in 5 sessies van een uur gemaakt. Ik werk met 1 kind tegelijk om het proces goed te kunnen volgen.

Overprikkelde of impulsieve kinderen kunnen gebaat zijn bij het maken van een plan voor het mozaïek, zich bewust te worden van de impulsen die opkomen, maar die niet te volgen en zich te houden aan het plan.

Geremde of angstige kinderen kunnen via het creatieve proces leren hun eigen spoor te volgen. Vaak zijn er door angst blokkades ontstaan. Via het mozaïekproces kunnen die zichtbaar worden gemaakt en daar kan vervolgens aan worden gewerkt om die op te heffen.

De ervaring van het focussen op een taak en die volbrengen is wezenlijk voor kinderen met aandachtsproblemen. Deze ervaring nemen ze mee naar hun dagelijks leven om allerlei taken thuis en op school te kunnen volbrengen. Als herinnering nemen ze hun zelfgemaakte mozaïekwerk mee. Uit onderzoek is ook gebleken dat je aandacht erbij kunnen houden gedurende een taak geluksgevoelens oplevert. Waarschijnlijk kent iedereen wel zo’n gevoel tijdens het tuinieren, koken of een andere hobby. Tegenwoordig wordt het ook vaak mindfulness en flow genoemd.

Aangezien je bezig bent met mozaïeken is het praten makkelijker. Het maakt een kind vrijer, het hoeft minder oogcontact te maken. De manier waarop een kind het mozaïekwerk aanpakt, kan aanwijzingen geven voor bijsturing. Ik stem de begeleiding af, aangezien ieder kind uniek is.

De training kan ook aangepast worden aan de behoeften van een volwassene. De aandachttraining wordt gegeven in praktijk ’t Gooi, Ruitersweg 32 in Hilversum.