Ademhalingsoefeningen bij stress

Wat te doen bij stress: ademhalingsoefeningen!

In situaties van stress zijn we geneigd om van alles te doen, we gaan de strijd aan. Nog harder werken, harder rond rennen, hogere eisen aan onszelf stellen. Het gevaar is dat je in vicieuze cirkels belandt waar je in je eentje niet uitkomt.

Hier kun je een stresstest doen om te kijken hoe het met je gesteld is.

Al eerder heb ik een blog geschreven over de gevolgen van langdurige stress en hoe je er beter mee om kunt gaan.

Ademtraining is een effectieve methode om een andere cirkel op gang te brengen, namelijk de cirkel van ontspanning, rust en met afstand kijken naar je leven.

Je kunt daarmee de zorgelijke gedachtenstroom stoppen, je hartslag naar beneden brengen, je ademhaling rustig maken en dan zul je merken dat je gedachten vanzelf ook rustiger worden. Dat je overzicht krijgt en weet waar je prioriteiten liggen.

Angst en stress zijn er om te overleven in gevaarlijke situaties, maar het gevaar kan veel groter lijken dan het in werkelijkheid is. Gedachten gaan vaak over de toekomst, bijvoorbeeld: wat moet ik doen als dit of dat gebeurt? Er kan angst ontstaan voor wat er kan gebeuren. Daardoor kun je gaan piekeren.

Het is waar dat het leven risico’s met zich meebrengt. Door de ademhalingsoefeningen kun je leren hoe je daar beter mee om kunt gaan. Hoe je meer in het hier en nu kunt zijn, hoe beter je kunt reageren op de situatie zoals die zich voordoet. Dit heet ook wel mindfulness.  Dan kom je in de cirkel waarin de stress afneemt.

Het helpt als je kunt opmerken wanneer de stress toeneemt, maar in de toekomst kun je wellicht daarbij geholpen worden door een app die je stressgevoelens meet.

Je kunt hier naar de blog over ademtraining bij faalangst gaan

app om stress te meten
app om stress te meten