Aandachttraining met mozaïek

Aandachttraining kun je op verschillende manieren doen, zoals met mozaïek.

Nadat ik in Barcelona de mozaïek van Gaudi had gezien, ben ik meteen begonnen met het maken van allerlei mozaïeken. Sommige mensen zeggen:”Wat veel werk!”. Zo ervaar ik dat zelf niet omdat ik er zoveel plezier aan beleef.

Mozaïeken brengt je in een aandachtsflow, je bent met al je aandacht erbij. Dat voelt heerlijk. Dan zul je merken dat je gewoontes hebt die naar voren komen in het proces. Als je heel impulsief bent, kun je dat leren opmerken en een keuze maken of je de impuls opvolgt of niet. Als je faalangst hebt en/of perfectionisme, kan het zo zijn dat het niet lukt om te beginnen met het mozaïek. Het is bij voorbaat al niet goed genoeg. Tijdens de aandachtttraining krijg je hier hulp bij. Het is een mooie manier van  oefenen om te gaan met gewoontes waar je last van hebt in het dagelijks leven.

Momenteel ben ik bezig met een mozaïek met mijn twee collega’s. We mozaïeken een rond blad, ieder een derde van het blad. We hebben gekozen voor de thema’s willen, moeten en rusten uit de biofeedback. Bij een ideale dagverdeling neemt elk thema 8 uur van de dag in beslag.

Voor het mozaïek hebben we ieder een van de thema’s voor onze rekening genomen en richten onze aandacht op dit thema. Vanuit ons thema zijn we begonnen aan het mozaïek. Het is erg leuk om te zien wat er dan allemaal ontstaat.

Mozaïek aandachttraining
Mozaïek aandachttraining

Hierboven zie je het resultaat van de eerste sessie. Zijn de thema’s al te herkennen?

Aandachttraining wordt ook wel mindfulness genoemd en het is wetenschappelijk erkend als effectieve training, zodanig dat het aangeboden wordt door het ziekenhuis Tergooi.

De mozaïek aandachttraining is heel geschikt voor kinderen. Ze vinden het heel leuk om te doen en als je bezig bent, praat je ook vrijer.